Zdrowie

POSTAW NA ZDROWIE

Ile to już razy obiecywałeś sobie, że w Nowym Roku zaczniesz więcej ćwiczyć, rzucisz palenie i rozpoczniesz zdrowe odżywianie? Brzmi znajomo? Problem braku motywacji do zmiany stylu życia na prozdrowotny dotyczy wielu z nas, jednak nie każdy z nas jest w stanie się z nim zmierzyć.

dr n. biol. Anna Zielińska

Jak zatem zrealizować noworoczne postanowienie? Jak zacząć zdrowo żyć? I czy w ogóle jest to możliwe? Przecież zdrowie zależy od tak wielu czynników, na które nie zawsze mamy wpływ. Wymówki typu: „nic nie poradzę, że tyję, takie mam geny” są częstym przykładem obwiniania wszystkiego i wszystkich wokół, tylko nie siebie samych. Kolejnym wytłumaczeniem jest brak środków finansowych koniecznych do zakupu zdrowej, ekologicznej żywności, korzystania z różnorodnych form aktywności fizycznej. Nie wspomnę już o utrudnionym dostępie do lekarzy specjalistów. Tutaj również większość z nas zgodzi się ze stwierdzeniem, że wykonywanie badań profilaktycznych nie zawsze należy do przyjemności. Ale przecież nie o to chodzi. Na sprawę należy spojrzeć z nieco innej perspektywy – możliwych i realnych do spełnienia obietnic.

Nie ważne jak zaczniesz, czy będzie to technika małych kroków czy drastycznych zmian. Ważne jest, aby sposób wdrażania zmian odbywał się z zachowaniem kilku prostych zasad.

Precyzyjnie określ cel swojego działania

Połowa sukcesu to jasne postawienie sobie celu jaki chcemy osiągnąć. Pomoże w tym określenie miejsca w którym chcesz być i dokładne wyobrażenie go sobie, jak również przywołanie uczuć które będą Ci towarzyszyć kiedy osiągniesz upragniony cel. Stawianie sobie celów należy rozpocząć kiedy będziemy w dobrym stanie psychofizycznym, wypoczęci i zrelaksowani. Wtedy nasz mózg będzie łączył cel który chcemy osiągnąć jedynie z pozytywnymi emocjami. Rozpoczynanie zmian pod wpływem gniewu i złości nie przyniesie pożądanego skutku, gdyż działania które podejmiemy będą nam się źle kojarzyć. Podobnie nie należy stawiać sobie celów, które nie zależą od nas samych, a jedynie od innych osób. W takim wypadku szanse powodzenia są mniejsze, gdyż aby dojść do celu będziemy musieli najpierw zaufać osobie od której jego osiągnięcie uzależniamy, zaufać temu, że jej działania będą skuteczne, tzn. przyczynią się do naszego sukcesu.

Zachowaj zdrowy rozsądek

Nie istnieje żadna dieta cud, która sprawi, że szybko i bezproblemowo schudniemy, podobnie jak nie ma utartych schematów postępowania jeśli chodzi rzucanie palenia, czy zwiększenie aktywności fizycznej. W związku z tym należy kierować się zdrowym rozsądkiem i nie dać się zwariować. Oczywiście należy pamiętać o przestrzeganiu zasad zdrowego odżywiania
i o aktywności fizycznej, nie zapominać o wypoczynku i odpowiedniej długości snu. Są to jednak jedynie pewne drogowskazy, które pomogą nam w realizacji celu jakim jest osiągnięcie dobrostanu fizycznego, psychicznego i duchowego. Należy więc dostosować je do naszych warunków życia. Jeśli więc na przykład nie stać Cię na zakup produktów ekologicznych, wybieraj produkty zwykłe, ale niskoprzetworzone, najlepiej pochodzące ze sprawdzonych, lokalnych upraw i hodowli. Mają one również wysoką zawartość prozdrowotnych składników odżywczych. Zdrowy rozsądek przy planowaniu diety i aktywności fizycznej jest kluczowy, gdyż pozwoli nam uniknąć ewentualnych błędów, które mogą być powodem niepowodzeń i rozczarowania.

Mądrze gospodaruj tym co masz

Kolejna zasada pozwoli nie tylko na zaoszczędzenie środków finansowych, ale również przyczyni się racjonalnego wykorzystywania zasobów środowiska, zgodnie z ideą „zero waste” (czyli niemarnowania). Życie według filozofii niemarnowania dotyczy wszystkich obszarów życia człowieka i daje wiele korzyści. Na przykład nie marnując żywności, mamy realny wpływ na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego – nadmiernej emisji szkodliwych gazów do atmosfery, ścieków do wód. Niemarnowanie żywności nie oznacza oczywiście przejadania się, ale takie gospodarowanie, które pozwoli uniknąć strat żywności. Jeśli więc kupiliśmy za dużo białego sera, którego termin się właśnie kończy, możemy szybko przygotować placuszki. Wszystko zależy od naszej inwencji. Niemarnowanie żywności będzie więc pozytywnym impulsem do wzrostu motywacji i uświadomienia sobie jak wiele zależy od nas samych.

Korzystaj tylko ze sprawdzonych źródeł informacji

Niezwykle ważne jest, aby proces zmian, które wprowadzamy w naszym życiu oparty był o sprawdzone i rzetelne informacje, poparte badaniami naukowymi. Niestety chaos i dezinformacja, jakie obecnie panują w Internecie i mediach społecznościowych, nie sprzyjają dobrym decyzjom, a co gorsza mogą być źródłem błędów, które wcześniej czy później odbiją się na naszym zdrowiu. Dlatego, aby nie stać się ofiarą manipulacji za każdym razem sprawdzajmy skąd pochodzi informacja znaleziona na przeglądanej przez nas stronie internetowej. Zaufanym źródłem informacji będą na pewno takie instytucje jak: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, Państwowy Zakład Higieny, Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, Główny Inspektorat Sanitarny oraz portal medyczny Medycyna Praktyczna (www.mp.pl)

Zadbaj o wsparcie rodziny, przyjaciół, pracodawcy

W drodze ku pozytywnym zmianom istotne jest uzyskanie wsparcia od bliskich i otoczenia, gdyż nawet pozornie prosta ścieżka może okazać się wyboista i pełna niespodzianek. Dlatego wsparcie pomoże nam zwiększyć poczucie bezpieczeństwa i uzyskać wewnętrzne przekonanie, że nie jesteśmy sami ze swoimi problemami, że jest ktoś, kto nas zrozumie, wysłucha i pomoże w razie konieczności. Najlepiej, aby wsparcie to obejmowało całokształt naszych potrzeb, a więc powinno być zarówno psychiczne, fizyczne jak i duchowe. Jeśli naszym celem jest walka z nałogiem – szukamy osób, które również mają takie samo dążenie. Podobnie sprawa wygląda jeśli chcemy rozpocząć regularne uprawianie aktywności fizycznej – warto wspólnie z rodziną lub znajomymi zapisać się na zajęcia sportowe. Łatwiej będzie nam także wytrwać na diecie jeśli przejdą na nią również nasi bliscy. Niezwykle istotne jest to, że uzyskanie wsparcia możliwe jest obecnie nie tylko ze strony rodziny i przyjaciół, ale często także ze strony pracodawców, którzy organizują zajęcia czy warsztaty z zakresu zdrowego stylu życia i ułatwiają dostęp do badań profilaktycznych. Warto skorzystać z takiej formy pomocy.

Chwal siebie i nie poddawaj się!

Zasada ta jest równie ważna co pozostałe, a nawet najważniejsza, bo cóż nam przyjdzie z sukcesu jeśli nie zostanie on dostrzeżony i pochwalony, szczególnie przez nas samych. Nawet jeśli nie wszystko idzie zgodnie z planem, nie należy się tym zbytnio przejmować, przecież każdy z nas ma czasem lepsze i gorsze dni. Ważny jest stały, systematyczny postęp. Jeśli Twoim celem jest przestać jeść cukierki, których zwykle za jednym razem zjadałeś dziesięć, a dziś tylko dwa, to pomyśl że to dobry wynik bo jest to aż o 8 mniej! Pamiętaj, że „nie od razu Rzym zbudowano”. W każdym razie pochwała jest zawsze lepszą siostrą nagany. I tego się trzymajmy.

W budowaniu nowej ścieżki naszego zdrowia nie bądźmy dla siebie zbyt surowi, ale z optymizmem i zdrowym rozsądkiem patrzmy w przyszłość. Każdy cel można osiągnąć. Wystarczy tylko odpowiednie nastawienie i chęć wprowadzenia zmian w naszym życiu.


fot. pixabay.com
„Nasze Czasopismo” nr 02,03/2020