Społeczeństwo

SIŁA MOTYWACJI

Każdy z nas doskonale wie, czym jest motywacja, ale jak znaleźć motywację do działania w czasie pandemii.

Katarzyna Braś – HR manager, Trener Biznesu

Na proces motywacji składa się kilka elementów, które w połączeniu ze sobą dają efekt w postaci motywacji. Jednym z elementów tego procesu jest chęć do działania. Niestety wielu osobom właśnie tego czynnika teraz brakuje. Nie jest to jednak powód do tego, aby rezygnować z realizowania celów. W momencie, gdy nie masz na nic chęci, możesz użyć technik motywacyjnych, które pomogą odzyskać energię. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka najskuteczniejszych.

  1. Ustalanie sobie celów
    Pierwszą i jedną z prostszych technik motywacji jest ustalanie sobie celów, do których chcesz dążyć. Mogą to być różne rzeczy i nie należy się ograniczać jedynie do planów krótkoterminowych. Pomyśl o tym, co chcesz osiągnąć w najbliższych dniach, tygodniach, miesiącach. Pozwoli to nakierować swoje działania na konkretny cel, co jest jednym z podstawowych elementów procesu motywacji. W chwilach zwątpienia i bezsilności będziesz przypominał sobie, po co właściwie coś robisz i jakie cele możesz osiągnąć. Łatwiej będzie wtedy znaleźć chęci do działania, gdy będziesz wiedzieć, że zrobienie niektórych rzeczy, nawet “gdy bardzo się nie chce”, jest elementem drogi do wyznaczonego celu.
  2. Skoncentrowanie się na działaniu
    Jedne ze skuteczniejszych technik motywacyjnych mówią o tym, że skoncentrowanie się na rzeczy, którą robisz w danym momencie, jest najlepszym rozwiązaniem. Nie myśl o tym, co było i co będzie, staraj się żyć tu i teraz i skupiaj się maksymalnie na wykonywanej czynności. Musisz dać z siebie wszystko w danym momencie. Dzięki temu nie będziesz martwić się niepotrzebnymi rzeczami i uzyskasz lepsze efekty swoich działań. Taka postawa pomaga też szybciej przebrnąć przez trudny czas. Jeśli będziesz myśleć tylko i wyłącznie o rzeczach, które aktualnie musisz zrobić, to nawet się nie obejrzysz, a nadejdzie koniec zmiany.
  3. Zmiana planu
    Monotonia może sprawiać, że szybciej stracisz motywację w dążeniu do celu. Kiedy wykonujesz codziennie te same czynności, stają się one automatyczne i przestają cieszyć tak bardzo, jak na początku. Staraj się robić coś spontanicznego każdego dnia. Mając ograniczone możliwości wystarczy posłuchać innej muzyki niż zawsze. Nie musisz wprowadzać spektakularnych zmian, wystarczy mała zmiana planu, a dostarczysz swojemu mózgowi nowych, ciekawych bodźców, które przymusi go do pracy. Doświadczanie nowych emocji i robienie nowych rzeczy pobudzi Cię do działania i odzyskasz radość z robienia tych samych rzeczy, ale w trochę inny sposób.
  4. Wizualizacja osiągniętego celu
    Techniki motywacyjne przybierają różne formy i naszym zdaniem ta jest jedną ze skuteczniejszych. W wolnej chwili wyobraź sobie moment, w którym osiągasz upragniony cel. Pomyśl, jak będziesz się wtedy czuł i co się dzięki temu stanie. Muszą to być pozytywne obrazy, które napędzą Cię do działania i sprawią, że poczujesz się zmotywowany. Dzięki wizualizacji osiągniętego celu docenisz to, ile już zrobiłeś w jego kierunku i poczujesz radość z tego, że już niedługo może się to udać. Im dokładniejsza będzie Twoja wizualizacja i im bardziej się na niej skupisz, tym bardziej poczujesz przyjemność, która z tego płynie. Z takim pozytywnym nastawieniem łatwiej będziesz pokonywać kolejne etapy drogi do celu. Wizualizowanie postaraj się wykonywać jak najczęściej.
  5. Wypisanie korzyści
    Zanim przystąpisz do robienia czegokolwiek, pomyśl jakie korzyści może to przynieść w przyszłości. Wystarczy zwykła kartka i długopis. Wypisz na kartce wszystkie korzyści, które mogą Cię spotkać w momencie, gdy osiągniesz dany cel. Gdy zabraknie motywacji, wyciągniesz tą kartkę z szuflady i przypomnisz sobie, po co właściwie to robisz. Możesz wypisać wszystko, co tylko przyjdzie Ci do głowy.
  6. Wizualizacja siebie zmotywowanego
    To technika motywacji podobna do tej, w której musiałeś wyobrazić sobie moment, w którym osiągasz cel. W tym przypadku musisz jednak wyobrazić sobie siebie w pełni zmotywowanego. Dzięki temu możesz poczuć zapał do działania i przypomnisz sobie, jak fajne jest uczucie bycia zmotywowanym. Wyobraź sobie wszystkie szczegóły i emocje, które towarzyszą w momencie silnej motywacji. Jeśli zrobisz to dokładnie, możesz wręcz poczuć ten stan, nawet jeśli przed chwilą zupełnie nie miałeś energii.

Biorąc powyższe pod uwagę, życzę wszystkim realizacji nawet tych najmniejszych celów, bo one motywują do realizacji zarówno celów osobistych jak i biznesowych.


fot. Katarzyna Braś
„Nasze Czasopismo” nr 04,05/2020