Społeczeństwo

ROWEREM NA PRAGĘ

Jak podróżujecie do pracy? A jak przemieszczacie się w weekendy? Wybieracie komunikację miejską czy samochód? A może wygodniej jest wam na rowerze? Niezależnie jak przemierzamy ulice miast i wsi, to nasze wybory mają przełożenie również na innych uczestników ruchu i środowisko naturalne.

Konrad Koniarz

 

Dzięki inwestycjom w infrastrukturę rowerową wzrasta nie tylko komfort podróżowania na jednośladach, ale również – o czym często się zapomina – rosną również szanse na zmniejszenie korków na drogach, redukcję smogu i poprawę kondycji fizycznej.

Stan infrastruktury rowerowej najlepiej analizować w mikroskali – właśnie dlatego zaczynam od rodzimego podwórka, czyli dzielnicy Praga-Południe Miasta Stołecznego Warszawy.Według Warszawskiego Raportu Rowerowego, na Pradze-Południe jest 31,4 km tras rowerowych (stan na 2015 r.). Liczba ta stawia nas wyżej niż Bielany, Mokotów, Śródmieście, Targówek i Ursynów. Jeżeli jednak zestawi się to z liczbą mieszkańców, wypadamy blado – wygrywamy jedynie z … Rembertowem i Wolą*.

A co ze stacjami Veturilo? Aż 10 z nich (na 24*) nie jest zlokalizowanych przy ścieżkach rowerowych. Jeździmy po drogach razem z samochodami lub … po chodnikach (nie polecam).

Faktyczny stan infrastruktury rowerowej na Pradze-Południe (podobnie jest w całej Warszawie) cechuje się brakiem spójności. Długofalowa wizja, zmieniana co kilka lat, pozostaje na papierze. Program rozwoju tras rowerowych Warszawy do roku 2020* (2013) zakładał budowę na Pradze-Południe m.in. dwóch tzw. korytarzy. Dziś wiemy już, że próżno czekać na inwestycję na ul. Grochowskiej. Trasa rowerowa w Al. Waszyngtona natomiast została uzależniona od budowy linii tramwajowej na Gocław (źródło: Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej). Czy ktoś to jeszcze rozumie?

Działajmy! Wspólnie możemy wpływać na propagowanie idei transportu rowerowego i zachęcać samorządowców do wykorzystania potencjału transportu rowerowego.
Dobrze, dobrze. Powiecie zapewne: „Krytykować potrafi każdy”. Otóż proszę – poniżej lista pomysłów co warto zrobić na Pradze-Południe:

– Nowe trasy rowerowe w Al. Waszyngtona i ul. Grochowskiej oraz rozwój infrastruktury w okolicach Stadionu Narodowego i Parku Skaryszewskiego – tam lubimy jeździć

– Pomysł na ruch rowerowy na ul. Francuskiej

– Rozwiązania typu Bike&Ride, gdzie można zostawić rower
w bezpiecznym miejscu i przesiąść się do metra

– Spójna infrastruktura rowerowa, bez tzw. teleportów oraz bez negatywnego wpływu na innych uczestników ruchu. Tam, gdzie drogi są wąskie, lepiej zbudować nową trasę rowerową niż wytyczać ją po istniejącej już drodze

– Trasy rowerowe muszą spełniać generalne standardy dla Warszawy, również w zakresie bezpieczeństwa

– Słuchać cyklistów, którzy na co dzień korzystają z tras rowerowych (np. forum „Rowerem na Pragę, Rowerem na Gocław”)

– Promowanie idei ruchu rowerowego. Przykładem takich działań jest Piknik Rowerowy, zorganizowany przez Nowoczesną w 2017 r. Jego celem było promowanie zdrowego stylu życia oraz zachęcanie samorządowców do dalszych inwestycji w infrastrukturę rowerową.

Niezależnie od tego, jak sprawnie będzie można przemieszczać się na rowerze, to nigdy nie wyeliminuje to ruchu samochodowego. I dobrze. Zrównoważony transport powinien zapewniać każdemu uczestnikowi ruchu optymalny środek transportu. Czy warto? Dla przykładu krótka statystyka: w 2015 r. w Warszawie zarejestrowano niemal 200 tys. samochodów. W tym samym czasie powstały tylko 52 km tras rowerowych. Efekt tego mieszkańcy stolicy odczuwają codziennie stojąc w korkach.

Na koniec wisienka na torcie: do Urzędu Dzielnicy Praga-Południe nie jest łatwo dojechać rowerem. W jego okolicy do dziś nie wytyczono ścieżek rowerowych.

Tak sytuacja wygląda z perspektywy Warszawy. Jeżeli zechcecie podzielić się swoimi doświadczeniami w tym obszarze – proszę o kontakt na adres redakcji.

Do zobaczenia na trasie!


„Nasze Czasopismo” nr 5/2018
fot. Konrad Koniarz
1 – „Warszawski Raport Rowerowy 2015” dostępny w serwisie rowery.um.warszawa.pl
2 – Źródło: Veturilo, www.veturilo.waw.pl/mapa-stacji
3 – https://rowery.um.warszawa.pl/strategie-i-plany